خودروهای کوچک و جمع و جور شـهری بسیـار درون شـهرها پرکاربرد هستن، بهبود کیفیت تیبا مصرف سوخت کمتر و پارک راحت تر از مزیت های این خودروهاست. بهبود کیفیت تیبا دو محصول هم خانواده سایپا ساینا و تیبا 2 نیز از همـین سری خودروها هستند.
درون ایران خودروهای زیر 30 مـیلیون تومان بـه علت درآمد پایین و همچنین نگرانی مردم از خرید محصولات چینی بسیـار پر رونق است. بهبود کیفیت تیبا اما متاسفانـه باتوجه بـه عدم تنوع محصولات درون این رده داغ و پر فروش بازار، انحصارا این بخش از بازار بـه چند خودروی داخلی ختصاص یـافته است.
یکی از پرفروش ترین محصولات زیر 30 مـیلیون تومان درون بازار، پراید بوده کـه باتوجه بـه حرف و حدیث هایی کـه پیرامون نا ایمن بودن این خودرو درون محافل خودرویی زده مـیشود، فروش خوبی داشته و دارد.
خودروی دیگری کـه توانست آمار فروش خوبی را به منظور کمپانی تولید کننده اش بدست آورد، تیباست. خودرویی کـه از سال 88 تاکنون عنوان دومـین خودروی ملی را یدک مـی کشد.
شرکت سایپا به منظور عرضه تیبا عنوان زیبای ایرانی را بـه این خودرو اختصاص داد کـه در وهله اول مخاطب را بـه فکر وا مـیداشت، زیرا درون اولین برخورد با تیبا، چیزی بـه عنوان زیبایی چشمان شما را خیره بـه خود نمـی کند.
طراحی خارجی این خودرو با وجود خطوط و منحنی های فراوان از ظرافت و زیبایی خاصی برخوردار نیست. طراحی این اتومبیل توسط گروه ایتالیـایی بنام (IET) به همراه گروه آنجلینی دیزاین و طراح معروف آن (هارادا) با همکاری مـهندسین ایرانی تیم طراحی سایپا صورت گرفته.
به همـین خاطر بازهم نمـی توان بـه لغت "ایرانی" کـه در شعار تبلیغاتی بکار رفته اعتماد کرد، زیرا آنطور کـه از شواهد بر مـی آید، تیبا ماحصل همکاری چند تیم خارجی و مـهندسین ایرانی است.
پس از این کـه این خودروی نـه چندان زیبا توانست درون بازار اسم و رسمـی به منظور خودب کند، سایپا اقدام بـه عرضه نسخه هاچ بک این خودرو یـا همان "تیبا 2" کرد کـه با وجود رقیبانی همچون ام وی ام 110، پراید 111 و البته پژو 206 ( با کمـی ارفاق) توانست خود را درون دل برخی مشتریـان فراری از پراید، جای کند.
تیبا SX درون حال حاضر با قیمت 24 مـیلیون و 856 هزار تومان و تیبا 2 با قیمت 27 مـیلیون و 346 هزار تومان توسط سایپا بـه دست مشتریـان مـی رسد.
اما کار بـه اینجا ختم نمـی شود، گروه خودروسازی سایپا درون راستای رویکرد توسعه محصول و ارائه محصول جدید بـه سبد محصولات خود، بـه تازگی نسل جدیدی از خودروی تیبا صندوق دار را با نام ساینا معرفی و عرضه کرده است.
زمزمـه هایی از این خودروی تازه متولد شده درون سایت کاشان درون اسفند سال 92 با نام 232 شنیده مـی شد. ساینا بـه عنوان محصول جدید ساپیـا بـه سبب قرارگرفتن روی پلت فرم X200 عدد 2 را با خود یدک مـی کشید و رقم دوم آن هم نشانگر سدان بودن آن است.
رقم سوم نیز نشان از دومـین فیس لیفت روی این محصول دارد. البته مدیران سایپا اعتقاد دارند تغییرات اعمال شده روی 232 بیشتر از آن چیزی هست که بـه آن فیس لیفت گفته شود و آن را یک خودرو جدید مـی دانند.
از آنجایی کـه ساینا به منظور پوشش یک رده قیمتی بالاتر از تیبا طراحی شده، درون تیپ های تجهیزاتی مختلف ارائه مـی شود کـه نسبت بـه سایر رقبای همرده یک سر و گردن بالاتر جای مـی گیرد.
ساینا فیس لیفت تیبا؟!
باتوجه بـه اینکه ساینا روزهای ابتدایی اش را درون خیـابان های کشور سپری مـی کند اما افقی نسبتا روشن به منظور آن انتظار مـی رود. زمانی کـه با این خودروی سدان کوچک درون خیـابان رو بـه رو مـی شوید، شاید درون نگاه اول نتوانید بـه درستی حدس بزنید کـه با چه خودرویی مواجه هستید.
علت آنهم تغییرات عمده ای هست که نسبت بـه تیبا روی آن صورت گرفته و چهره ای بـه مراتب زیباتر را به منظور آن پدید آورده است. بخش عمده ای از تغییرات ظاهری مربوط بـه قسمت جلو و عقب خودرو مـی شود، زیرا بخش جانبی کمتر دچار تغییر شده است.
اگر بخواهیم کمـی دقیق تر بـه بررسی ظاهر ساینا بپردازیم، بهتر هست از نقطه قوت آن یعنی چهره تهاجمـی و بهروز شده آن شروع کنیم. سپر بلند و کشیده جلو کـه در مـیان خود دریچه بزرگ ورودی هوا بـه موتور را جای داده، نقش بسزایی درون هرچه زیباتر نشان ساینا بازی مـی کند.
هچنین پرژکتور های دایره ای شکل کـه در طرفین سپر جا دارند یکی از نکات بارز درون ظاهر خودرو بهشمار مـی روند. استفاده از خطوط و احجام اغراق آمـیز درون سپرها، باعث شده با حسی دوگانـه از یک خودرو دستکاری شده مواجه شوید، درون واقع درون نگاه اول ساینا بیشتر شبیـه یک خودرو تیون شده توسط هنرمندان فایبرگلاس کار بـه چشم مـی آید که تا یک خودرو کارخانـه ای اصیل.
چراغ های جلو از حالت بیضوی بهصورت کشیده و بزرگ تری ارتقا یـافته، کـه مـی توان به جرات گفت از کیفیت ساخت بالا تری نسبت بـه تیبا برخوردار هستند.
اگر ساینا را از نمای جانبی مشاهده کنید تفاوت چندانی مـیان آن و تیبا نخواهید یـافت. تنـها درون برخی جزئیـات مانند راهنمای مثلثی شکل روی گلگیر، امتداد چراغ های جلو و عقب، آینـه های جانبی و عدم وجود زه روی درها تفاوت های با تیبا دارد. اما نکته ای کـه بازهم ساینا را از تیبا زیبا تر کرده است، وجود رکاب بوده کـه در کنار رینگ های اسپرت آلومـینیومـی فابریک، ظاهری شکیل تر و زیبا تر را بوجود آورده است.
خطوط برجسته ای کـه روی گلگیرهای جلو و عقب خودرو خودنمایی مـی کنند، از تیبا بـه عاریت گرفته شده کـه بهنوعی امضای طراح تیبا بـه حساب مـی آید.
شاید بـه عقیده برخی از کارشناسان آینـه های جانبی ساینا با وجود بازنگری درون طراحی، ظاهری زیبا تر را به منظور آن ایجاد کرده باشد، اما نکته کـه در روز تست ما با آن مواجه شدیم، عدم دید کافی درون قسمت پایین آینـه بود، زیرا قسمت پایین کمـی گرد شده و در نتیجه بخشی قابل توجهی از دید لازم از دست رفته است.
اگر کمـی ریزبینانـه بـه قسمت عقب ساینا بخصوص سپر و چراغ ها نگاه کنید، بلافاصله به یـاد تویوتا یـاریس سدان 2014 خواهید افتاد. گویی قسمت عقب یـاریس را جدا کرده و با اندکی تغییر بـه بدنـه ساینا چسبانده اند.
این شباهت بسیـار یـا بهتر بگوییم کپی کاری از سوی طراحان ساینا سبب شده که تا نمای پشتی خودرو جذاب و گیرا باشد، اما از دید بسیـاری از منتقدان فاقد خلاقیت و نبوغ مـی باشد.
این تغییرات جزئی را مـی توان درون زاویـهدار شدن چراغ ها و همچنین کوچک تر شدن آن ها دید. چراغ های مـهکه درون هر دو گوشـه پایین سپر جای دارند نیز دقیقا با همان شکل استفاده شده درون یـاریس، طراحی و مورد استفاده قرار گرفته اند.
ساینا درون نسخه لوامکانات رفاهی نسبتا خوبی را ارائه مـی دهد کـه در ادامـه بـه بررسی آن ها خواهیم پرداخت. اما یکی از آپشن های موجود سنسور دنده عقب بوده کـه به صورت استاندارد روی آن نصب شده و مـی توان آن ها را کـه روی سپر عقب خودرو همرنگ با بدنـه نصب شده اند مشاهده کرد.
امکانات و تجهیزات رفاهی ساینا
زمانیکه وارد کابین ساینا مـی شویم درون لحظه نخست با طرحی جدید کـه مخاطب را سرشوق بیـاورد رو بـه رو نمـی شویم، زیرا فضای کلی اتاق و فرم داشبورد، شباهت های زیـادی با تیبا دارد.
فرم کلی داشبورد همانند بدنـه از روی تیبا الگوبرداری شده اما بازهم درون اینجا جزئیـات هستند کـه تفاوت مـیان ساینا و تیبا را نمایـان مـی سازند.
بطور مثال داشبورد از رنگ طوسی روشن بـه خاکستری تغییر پیدا کرده و بخش هایی از کنسول مـیانی و دستگیره درها با رنگ نقره ای رنگ آمـیزی شده اند.
البته حتما به این نکته اشاره کرد کـه در مدت کوتاهی کـه این خودرو بـه مشتری تحویل داده شده، رنگ دستگیره درها درون اثر استفاده پاک شده است، کـه خود جای سوال دارد کـه آیـا تمامـی قطعات این خودرو عمری این چنین کوتاه دارند یـا تنـها دستگیره ها هستند کـه با چنین وضعی رو به رو شده اند؟
همانطور کـه گفتیم ساینا درون نسخه لوامکانات رفاهی نسبتا خوبی را درون اختیـارتان قرار مـی دهد کـه به عنوان مثال مـی توان بـه شیشـه بالابر های برقی به منظور هر چهار در، آینـه های جانبی تاشو با قابلیت تنظیم برقی، دماسنج محیط خارجی، سیستم ضد سرقت ایموبلایزر، کولر دیجیتال، کیسه های هوا به منظور راننده و سرنشین، ترمز ABS و EBD و همچنین سنسور دنده عقب اشاره کرد.
شاید این آپشن ها درون نگاه اول بسیـار پیش پا افتاده و ابتدایی به نظر برسند، اما بسیـاری از خودرو های این رده فاقد هرگونـه آپشنی بوده کـه این یک برگ برنده به منظور ساینا محسوب مـی شود.
کنسول مـیانی جلوه ای خاص بـه کابین بخشیده، زیرا وجود کولر دیجیتال بـه همراه نمایشگر و همچنین سیستم صوتی MP3 کـه مجهز بـه درگاه USB و AUX است، هماهنگی زیـادی با یکدیگر دارند اما همچنان دریچه های خروجی سیستم تهویـه مطبوع بسیـار بی کیفیت و زشت بـه نظر مـی رسند.
بهبود راحتی صندلی های جلو درون مورد صندلی های عقب نیز صادق است. همچنین سه عدد پشت سری قابل تنظیم از دیگر نکاتی هست که فضای عقب ساینا را از تیبا متفاوت مـی سازد.
درکل مـی توان کابین ساینا را نسبت بـه تیبا و یـا حتی خودرو های هم رده اش برتر دانست، اما موضوعی کـه مـی تواند انتقاد ها را بـه سوی کابین ساینا روانـه کند، موضوع مونتاژ بی دقت قطعات داشبورد و تودری ها بوده کـه ظاهری غیر منظم را به منظور کابین ایجاد کرده است.
مشخصات فنی ساینا
از آن جایی کـه ساینا را نمونـه فیس لیفت شده تیبا مـی نامند، تنـها تفاوت هایی درون ظاهر و امکانات رفاهی با یکدیگر داشته و از لحاظ فنی کاملا مشابه یکدیگر هستند.
ساینا مانند تیبا از یک پیشرانـه چهار سیلندر 1.5 لیتری بهره مـی گیرد کـه در واقع مـی توان آن را همان موتور پراید دانست کـه توسط شرکت مگا موتور و یک تیم آلمانی (FEV) دچار تغییراتی از قبیل افزایش حجم و تغییر درون نسبت تراکم شده است.
موتور 1503 سی سی تیبا درون نسخه های اولیـه توانایی تولید 80 اسب بخار را داشت کـه اخیرا با بهینـه سازی مجددی کـه روی آن صورت گرفته، این عدد بـه 87 اسب افزایش یـافته است. همچنین گشتاور 106 نیوتن متری آن نیز بـه 128 نیوتن متر ارتقا یـافته کـه همـین موضوع سبب شده که تا سوار بهتری مخصوصا درون سربالایی ها ارائه شود.
درواقع این پیشرانـه ارتقا یـافته تیباست کـه وظیفه تپیدن درون قلب ساینا را بر عهده دارد. لازم بـه ذکر هست که این بهینـه سازی درون تغییر ضرایب جعبه دنده نیز مشاهده مـی شود کـه همـه اینها درون نـهایت شتاب قابل قبولی را به منظور ساینا به ارمغان آورده اند.
تا جایی کـه مـی توان ساینا را از نظر شتاب برتر از تیبا و یـا حتی پژو 206 تیپ 2 دانست اما درون مقابل تندر 90 کـه در بازار کارکرده ها مـی تواند رقیبی سرسخت به منظور ساینا باشد درون این زمـینـه هم گوی سبقت را از تیبا مـی رباید، درون واقع تندر 90 از لحاظ شتاب از اکثر خودرو های هم رده سریع تر است.
تجربه رانندگی با ساینا
اولین نکته ای کـه پس از نشستن پشت فرمان ساینا توجه را بـه خود جلب مـی کند، کمبود دید از آینـه های جانبی و قسمت جلوی خودروست، زیرا ستون ها تاحدودی مانع دید راننده مـی شوند.
هنگامـی کـه پیشرانـه ساینا را استارت مـی زنیم صدایی کاملا آشنا از موتور بر مـی خیزد کـه یـاد آور پراید و تیباست. به منظور شروع و با فشار پدال کلاچ به منظور جای گذاری دنده، متوجه این موضوع شدیم کـه کلاچ بـه صورت نا متعارفی سفت و خشک بوده به گونـه ای کـه کار تعویض دنده کمـی مشکل صورت مـی گیرد.
باتوجه بـه این که سیم کلاچ توسط مالک خودرو تعویض شده بود اما بازهم پدال کلاچ سفت بود. باتوجه بـه این کـه برخی بـه علت افزایش وزن ساینا نسبت بـه تیبا، شتاب کمتری را به منظور آن پیش بینی مـی کنند، اما درواقع این گونـه نبوده و شروع نسبتا خوبی کـه همراه با هرزگردی چرخ ها و صدای جیغ لاستیک هاست را تجربه کردیم.
سیستم تعلیق مک فرسون درون قسمت جلو و سیستم Tarsion Beam مانند پراید، تیبا و ریو درون ساینا نیز بـه کار گرفته شده هست و تفاوت خاصی درون این زمـینـه نسبت بـه تیبا روی نداده است.
عایق بندی کابین بـه صورتی هست که صدای بیرون کمتر به گوش مـی رسد و برخلاف تیبا دیگر خبری از صدای پیچیدن باد درون کابین به گوش نمـی رسد، اما هنگامـی کـه دور موتور بالا مـی رود صدای موتور که تا حدودی آزار دهنده شده و آسایش سرنشینان را مختل مـی کند.
صندلی ها ساینا نسبت بـه تیبا کمـی ارگونومـیک تر شده و به همان مـیزان از راحتی بیشتری برخوردار هستند.
خاموش شدن موتور ساینا درون زمان استفاده از کولر
با توجه بـه ساعات مـیانی روز و گرمای هوا مجبور بـه استفاده از سیستم کولر دیجیتال شدیم کـه باید گفت تفاوت چندانی با تیبا نداشته و جوابگوی فضای کوچک کابین بوده، اما نکته قابل تاملی کـه در این باره وجود دارد این هست که، هنگامـی کـه کولر روشن هست و دور موتور از 1500 دور درون دقیقه پایین تر مـی آید، موتور خودرو ناگهان خاموش مـی شود.
این موضوع چندینبار درون روز تست اتفاق افتاد. همچنین مصرف سوخت این سدان کوچک با توجه بـه ابعاد و وزن خودرو و همچنین نوع پیشرانـه، بهصورت ترکیبی عدید حدود 7 لیتر درون هر 100 کیلومتر پیش بینی مـی شود کـه در خودروی مورد نظر این عدد بـه 9 لیتر درون هر 100 کیلومتر افزایش یـافته است.
در مجموع مـی توان گفت کـه تجربه سواری کـه ساینا درون اختیـار شما مـی گذارد بـه مراتب از تیبا بهتر بوده و تا حدودی شما را از انتخابی کـه کرده اید خشنود مـی سازد.
وجود آپشن های مورد استفاده درون کنار سواری بهتر نسبت بـه تیبا، مواردی هست که مـی تواند مشتریـان باشگاه زیر 30 مـیلیون تومان را ترغیب کند که تا این خودروی تازه متولد شده را به منظور خرید خود انتخاب کنند.
اما همچنان توصیـه مـی کنیم کـه در این رده قیمتی نیم نگاهی نیز بـه مدل های نسبتا کم کارکرد (کمتر از 100 هزار کیلومتر کارکرد) از تندر 90 داشته باشید، چرا کـه کیفیت تندر درون بلند مدت و عملکرد پیشرانـه و ایمنی کلی خودرو، مناسب تر از خودروهایی نوآورانـه ای مانند ساینا بـه نظر مـی رسد.
از طرف دیگر با کمـی جستجو درون بازار دست دوم مـی توانید نمونـه های سالمـی از تیبا را با قیمتی درون حدود 20 مـیلیون تومان خریداری کنید کـه در عمل ضعف فنی یـا ایمنی بسیـار ملموسی نسبت بـه ساینا ندارند.
در شرایط فعلی بازار ساینا از نظر قیمتی با رقمـی درون حدود 28 مـیلیون تومان به منظور تیپ فول، درون حد واسط خودروهایی مانند تیبا و خانواده پژو 405 و در رقابت مستقیم با مدل های کارکرده تندر 90 قرار گرفته است، اما مدل فعلی ساینا از منظر فنی نـه بـه اندازه تیبا ارزان قیمت هست و نـه مـی تواند مزایـای کیفی یـا عملکردی خودروهایی چون تندر 90 و 405 را ارائه دهد.
شاید بـه همـین دلیل باشد کـه سایپا اخیرا از برنامـه خود به منظور عرضه مدل اتوماتیک ساینا که تا قبل از پایـان سال پرده برداشته است، درون واقع تجهیز این مدل بـه گیرباتوماتیک مـی تواند بـه برگ برنده ساینا درون بازار خودروهای 30 مـیلیونی مبدل شود، هرچند کـه مسلما با توجه بـه قدرت پیشرانـه و ویژگی های ذاتی گیربهای CVT، نمـی توان نسبت بـه مشخصات عملکردی ساینا اتوماتیک خوشبین بود.
[مقایسه تیبا 2 با سایپا ساینا / ساینا بهتر هست یـا تیبا دو ... بهبود کیفیت تیبا]
نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Fri, 20 Jul 2018 07:40:00 +0000